Opleidingscommissie

Nicole Dassen (afmeldingen lessen: 046-4397696)
Chantal Post
Esther Vlasveld
Ward Vlasveld (namens het bestuur)

Docenten
Miriam Franssen – Theorie en Blokfluit
Eric van Oppen – Klein Koper
Jos Beckers – Saxofoon

De muziekopleiding bij Fanfare Sint Joseph – Merkelbeek

De basis voor een muzikale toekomst

Muziekbeoefening is voor veel mensen de favoriete vorm van vrijetijdsbesteding. Elk jaar komen er vele enthousiaste muziekbeoefenaars bij.
Allemaal willen ze maar een ding: dolgraag een muziekinstrument bespelen. Er gaat echter heel wat aan vooraf voordat het eerste deuntje uit het instrument tevoorschijn getoverd kan worden. Kiezen voor een muziekinstrument betekent ook kiezen voor een muziekopleiding. Zo’n opleiding is noodzakelijk om het bespelen van een muziekinstrument onder de knie te krijgen.

De muziekopleiding bestaat uit verschillende fases:

• De ledenwerving: Deze vindt ieder jaar in de maand oktober plaats in groep vier van de basisschool.
  • De blokfluitopleiding: Na de aanmelding wordt er in december gestart met de eenjarige opleiding blokfluit. In dit jaar leren de leerlingen het bespelen van de blokfluit, het leren van de muzieknoten, samenspel, het gehoor trainen kortom men start hier met de algemene muzikale vorming. Aan het einde van de blokfluitopleiding wordt er een instrumentkeuze gemaakt. Bij de overstap naar een instrument wordt gekeken naar de voorkeur van de leerling.
  • De Hafa opleiding: Nadat men de keuze van instrument gemaakt heeft volgt men een opleiding in verschillende fases. Die fases bestaan uit vier diploma’ s Hafa A, Hafa B, Hafa C en Hafa D. Men start met iedere week 20 minuten les op het instrument en men heeft 45 minuten theorieles per week. Na twee jaar volgt er een theorie- en praktijkexamen en een officieel diploma. (het opleidingsjaar loopt van december tot december).

Voorspeeldag, solistenconcoursen

Elk jaar wordt er (meestal in de maand oktober) een voorspeelmiddag gehouden. Dit evenement wordt om meerdere redenen georganiseerd:

• de leerlingen laten wennen aan het solistisch spelen voor een publiek
  • de ouders, familieleden, vrienden en bekenden laten horen wat de leerlingen hebben geleerd
  • de voorspeelmiddag een goede gelegenheid om het muziekwerk dat de leerlingen tijdens het solistenconcours gaan spelen in een ontspannen omgeving uit te voeren.

Diploma’s

De leerlingen ontvangen na het behalen van de theorie- en de praktijkexamens een officieel diploma van Kunstfactor. (onder auspiciën van LBM/VNM)

Instrumentarium beheer

Defecten en accessoires (rietjes, mondstukken, riemen etc.):

Melden bij Bart Gevers (beheerinstrumenten@fanfaremerkelbeek.nl / 046-4521439)

Overige bijzonderheden

• Theorieboeken en blokfluitboeken zijn voor rekening van de leerling
    • Praktijkboeken worden door de fanfare verzorgd tegen betaling van €5,-
    • Opleidingslocatie: Gemeenschapshuis De Henkhof

Heeft u vragen?

• Wilt u het hele opleidingsplan ontvangen of inzien?
    • Wilt u een kind aanmelden?
    • Heeft u andere vragen of opmerkingen?

Dan kunt u contact opnemen met:
Nicole Dassen, tel.: 046 – 4397696 / email: opleidingscommissie@fanfaremerkelbeek.nl